Automasaż ciała lub twarzy jest świetnym sposobem na zrelaksowanie się oraz ujędrnienie mięśni i stawów. Pomaga on utrzymać ciało w formie pomiędzy kolejnymi masażami oraz dostarcza łatwego i przyjemnego sposobu pomagania sobie.

Zaletą automasażu jest to, że zawsze wiemy jakiego nacisku użyć oraz jakie partie ciała wymasować, aby uśmierzyć ból czy rozluźnić napięte mięśnie. Plecy są oczywiście najtrudniejszym obszarem do wymasowania, ale stosując odpowiednie techniki i niewielką improwizację można to zrobić. Automasaż łączyć można z różnymi formami relaksacji oraz z praktycznie wszystkimi ćwiczeniami.

Podczas wykonywania masażu należy pamiętać o zasadzie, że masujemy zawsze od góry do dołu ciała, kończąc na tych miejscach stóp, które stykają się z ziemią. Równocześnie ruchy muszą przebiegać wzdłuż naczyń krwionośnych i zawsze w kierunku dosercowym. Masując ręce zaczynamy od ruchu od stawu łokciowego do ramienia, a następnie od palców do łokcia i ramienia. Ruchy powtarzamy kilka razy.

Może to być delikatne głaskanie, rozcieranie, ugniatanie czy oklepywanie dłonią i pięścią, w zależności od tego jakie ruchy są dla nas najprzyjemniejsze. Masaż zawsze jednak powinien rozpoczynać się i kończyć od głaskania. Można do niego włączyć środki zapewniające poślizg, np. oliwkę lub preparaty rozgrzewające i chłodzące.

Automasaż najlepiej wykonywać ok. 1,5 – 2 godzin po jedzeniu, a trwać on powinien 40 minut jeśli masujemy całe ciało i 10 minut jeśli tylko część. Najlepsze efekty przynosi wykonanie 1 masażu przez 10 – 20 dni, następnie powinna nastąpić 10 -14 dniowa przerwa.